Hogyan hívjunk mentőt? 

 

Az Országos Mentőszolgálat telefonszáma: 104, amely bármilyen telefonról ingyenesen és előhívószám nélkül hívható. Amíg a mentésirányító jelentkezésére vár, gondolja végig a következőket:

  • Mi történt? El tudja mondani az eseményt röviden, érthetően? (Ez azért fontos, hogy a mentésirányító el tudja dönteni, hogy milyen szintű ellátást biztosító mentőegységet indítson a helyszínre - egy lábtöréshez pl. nem feltétlen kell a legmagasabb szintű rohamkocsit indítani.)
  • Hol történt? Tudja a pontos címet? Hogyan talál oda a mentő? (A pontos helyszínmeghatározás nem mindig egyértelmű - házszámok sokszor kesze-kuszák, hátsó lépcsők, külterületek stb. Gondoljon arra, hogy ismeretlenként Ön hogyan találna oda az adott helyszínre)
  • Hány sérült / beteg van? Milyen állapotban vannak a sérültek / betegek? (Nem biztos, hogy elég egy mentőegység. Egy közlekedési balesetnél például lehetnek egyszerre életveszélyes sérültek és "egyszerű" zúzódásos sérültek is. Nagyban megkönnyíti a mentésirányító feladatát, ha tudja, hogy ebben az esetben pl. elég egy rohammentő mellé egy szállítóegységet küldenie.) 
  • Meg kell adnunk a nevünket és a telefonszámunkat, amiről telefonálunk. (A felfokozottan stresszes vagy rémült állapotunkban nem biztos, hogy pontosan meg tudtuk adni az összes szükséges adatot, ezért előfordulhat, hogy a mentésirányítónak vissza kell hívnia a bejelentőt - pl. amikor nem találja a mentőegység a beteget - ez meglepően sokszor előfordul.)

A bejelentés után ne tegyük le rögtön a telefont, mert a sérült / beteg ellátásában a mentőegység megérkezéséig laikus elsősegélynyújtóként fontos szerepünk lehet! Kövessük a mentésirányító utasításait a mentőegység megérkezéséig!

 

TwitterGoogle Bookmarks